Ongetwijfeld kent u het fenomeen Black Friday. Het uit Amerika overgewaaide koop- en kortingenfestijn is intussen al jaren ook bij ons enorm populair.
Black Friday is de dag na de Amerikaans feestdag Thanksgiving Day. De dag kondigt zowat het koopseizoen voor de eindejaarsperiode aan. Dat het koopfestijn dan echt begonnen is wordt nog eens benadrukt door Cyber Monday. Dat is de maandag na Thanksgivings day en zet vooral de online winkels en online verkopen in de spotlight. Toch is het zo dat zowel Black Friday als Cyber Monday één pot nat zijn geworden. Op beide dagen prijzen zowel gewone winkels als online winkels hun waren aan door met grote (al dan niet nep-) kortingen uit te pakken.
Wat heeft Black Friday met de beurs te zien?
Uiteraard zijn deze super verkoopdagen enorm belangrijk voor de omzetten en winstcijfers van heel wat ondernemers. Toch zijn de grote winnaars van deze ‘maak-de-klant-eens-goed-koopzot-dagen’ vooral de grote (online) multinationals van deze wereld. Denk aan Amazon, Apple, Bol.com, Zalando en ook Alibaba (Aliexpress). Deze laatste is wel een Chinees bedrijf en in China hebben ze kun eigen ‘maak-de-klant-eens-goed-koopzot-dagen’ zoals Singles Day wat op 11 november doorgaat. Zeg maar dat dit hun Thanksgivings day is.
Uiteraard zijn winkeliers – zowel de gewone stenen winkels als de online winkels – uitgeslapen mensen. Net als kerstverkopen (compleet met kerstshows en dergelijke) steeds vroeger op het seizoen worden georganiseerd, zo zal men ook minstens één of zelfs meerdere weken vooraf met Black Friday beginnen. De klant wordt warm gemaakt om reeds vroeger te kopen en vervroegde kortingsacties zijn het middel om het doel te bereiken. Het doel (topverkopen realiseren) wordt ook deels bereikt met na Black Friday de kortingsacties te verlengen. Cyber Monday is daar al een mooi voorbeeld van. Deze wordt vaak uitgebreid tot Cyber Monday Week.
Uiteraard is verkopen stimuleren een aspect van ondernemen. Net zoals de gewone solden of bij autoverkopers verlengde condities na het autosalon is het de bedoeling Black Friday te vervroegen en verlengen om verkopen te boosten.
Voor al deze winkels en (online)retailers zijn deze ‘maak-de-klant-eens-goed-koopzot-dagen’ van cruciaal belang maar ook andere bedrijven profiteren mee. Denk maar aan de pakjesleveranciers zoals Bpost, PostNL, DPD, UPC, enz. Ook voor deze bedrijven zijn het hoogdagen. Nog verder in de verdienketen zullen ook tankstations (benzine en diesel is nodig om de pakjes tot bij de consument te krijgen) en zelfs uitzendbedrijven (extra personeel moet gerekruteerd worden), … mee kunnen profiteren.
Vanwaar komt de naam Black Friday?
Black Friday bestaat reeds lang voor het Black Friday genoemd werd. Op Thanksgivings day (dag van dankzeggen), welke steeds op de vierde donderdag van november valt, maar ook op de vrijdag erna (Blak Friday) hebben veel Amerikanen een vrije dag. Thankgiving is een dankperiode. Het is dankbaar zijn voor het binnenhalen van de oogst maar tevens ook dankbaar zijn voor tal van andere positieve zaken of gebeurtenissen.
Handelaars en winkeliers gaan deze vrije donderdag en vrijdag + het daarop volgende weekend (dus 4 dagen in totaal) aangrijpen om topverkopen te realiseren. Wanneer dat lukt worden de winstcijfers in deze periode – en mogelijks zelfs voor het hele jaar – met zwarte inkt geschreven. Zo is meteen de naam Black Friday verklaard. Winst wordt doorgaans uitgedrukt met zwarte kleur en verlies met rode kleur.
Voor beleggers heeft Black Friday nog een andere betekenis.
Nu ik toch met kleuren aan het spelen ben ga ik daar nog even mee door.
Vrijdag 4 september 1869. U kan het zich uiteraard niet herinneren maar dat was een zwarte dag voor beleggers. Of beter, een bloedrode dag. De beurskoersen crashten toen zeer zwaar omdat de prijs van goud ook sterk onderuit ging.
Zware crashdagen op de beurs worden aangeduid met zwart. De koersen gaan bloedrood maar die crashdagen beginnen steeds met zwart. De zwarte beursvrijdag van 1869 is een voorbeeld maar de meeste beleggers zullen 29 oktober 1929 beter kennen. Dat was namelijk Black Tuesday (zwarte dinsdag) die de start van de grote depressie inluidde.
Nog zwart was er op zwarte maandag op 19 oktober 1987. Op die dag daalde de Dow Jones beursindex (een nu nog steeds belangrijke beursindex) maar liefst met 22%. Verder zijn er ook nog wel een aantal zwarte beursperioden geweest. Ik denk dan aan het crashen van de beurzen omwille van het barsten van de technologiebubbel (dotcom crisis) in maart 2000, de kredietcrisis in 2008 of de coronacrisis in februari-april van 2020.
Lees hier een ander artikel uit mijn pen over beleggen ten tijde van het coronavirus.
Tot een volgend beursartikel,
Geert