Facebook, wie kent dit niet. Het meest bekende sociale media platform wordt door miljoenen mensen over de gehele wereld gebruikt. Eerst gewoon om (al dan niet nutteloze) zaken te delen met vrienden (en vaak ook met compleet onbekenden) over hoe je dag is verlopen en uiteraard ook om aan te tonen hoe fantastisch onze levens wel niet zijn. Toch wordt het platform ook gebruik voor o.m. het spelen van (wellicht ook al vrij nutteloze) spelletjes, het afspreken met mensen in de echte wereld, het verkopen en aankopen van tweedehands spullen, het mekaar afkraken en ophemelen, … Dat laatste is wellicht al één reden waarom Facebook steeds minder plezant wordt voor zijn gebruikers denk ik dan.
Gelukkig wordt Facebook ook gebruikt om kennis met elkaar te delen. Zo zijn er talrijke Facebookgroepen over allerlei onderwerpen en kan je bijleren van mensen van over de hele wereld. Ook bellen via messenger of Whatsapp (beide ook onderdelen van Facebook) zijn zeker interessante toepassingen.
U merkt het wellicht wel. Heel wat mensen (waaronder ikzelf) hebben een soort van haat-liefdeverhouding met Facebook. Toch is dat niet enkel omwille van de talrijke nutteloze troep die je op zo’n platform over je heen krijgt. Ah,… dat kan je zelf nog wat sturen en in de hand houden. Wat je echter minder kan sturen is de steeds maar aangroeiende en vaak ergerlijke reclame die overal op Facebook en ook Messenger en Whatsapp opduikt.
Ja, we worden overspoeld met reclame, niet enkel op Facebook maar op het ganse internet trouwens want laat ons eerlijk zijn: wat of beter wie is het internet dezer dagen? Wel,… Facebook, Google, Amazon, (het Chinese) Aliexpress (Alibaba), Baidu en enkele andere Netflixers zijn zowat de dominante spelers op het internet. Als je dan weet dat vooral Facebook en Google steeds dominanter op het internet worden dan weet je meteen ook dat adverteerders het liefst Facebook en Google als favoriete platformen gebruiken. Zo kunnen ze het snelst in contact komen met hun klanten of liever, zo kunnen ze potentiële klanten het snelst verleiden om bij hen aan te kopen.
Facebook: meer advertenties = meer inkomsten = hogere beurskoers
Die (voor de meeste gebruikers) zeg maar, hatelijke reclame maken sociale media platformen dus steeds minder plezant. Diezelfde hatelijke reclame is echter in de ogen van de aandeelhouders heel wat minder hatelijk. Hoe meer reclame Facebook kan slijten hoe meer de inkomsten aangroeien. En wees gerust, … daar is Facebook zéér goed in. Als je denkt dat Facebook ons zo graag met elkaar in contact wil stellen zodat we gezellig ons verhaaltje kunnen doen, denkt beter nog eens. Facebook wil ons zoveel mogelijk aan elkaar en aan merken en bedrijven connecteren omdat hierdoor diezelfde bedrijven steeds meer adverteren. Kassa kassa dus voor Facebook, Google en konsoorten.
En hoe vertaalt die steeds aangroeiende advertentiestroom zich in de koers van het aandeel? Alvast niet slecht zou ik durven zeggen. Oké, de beursintroductie (IPO of Initial Public Offering) was een ramp, dat geef ik graag toe. Facebook kwam aan een koers van ongeveer $38 op de beurs. Toen was het mei 2012. Slechts enkele maanden later (september 2012) bereikte Facebook zijn dieptepunt met een koers van $17.55.
Auwch, een daling met meer dan 50% dus. Maar het moet gezegd, de advertentie-inkomsten begonnen sterk toe te nemen en zo ook de koers van het aandeel. Momenteel noteren we zelfs aan een koers van ongeveer $180.
Aandelen splitsen
Kan dit nog verder stijgen? Wel, laat ik antwoorden met een andere vraag: verwacht u nog meer reclame te zullen zien op Facebook en hun zusterbedrijven?
Bij deze laatste zin hoort een belangrijke noot. Niemand kan de beurs voorspelen, ook ik niet, daarin ben ik uiteraard heel eerlijk. Wel valt het te verwachten dat als enerzijds de beurzen in het algemeen blijven stijgen (en opgelet toch, want de beurzen stijgen nu al sinds maart 2009) en anderzijds dat Marc Zuckerberg (CEO van Facebook) en zijn team voldoende vindingrijk blijven om de (advertentie)inkomsten verder flink te laten groeien, dan denk ik inderdaad dat we met de huidige Facebook aandelenkoers het toppunt nog bijlange niet gezien hebben.
Weet immers dat ook Amazon in 1997 naar de beurs trok aan $18, en de nodige koersdalingen kende (dotcom crisis). Toch staat de koers nu, 20 jaar later (december 2017) meer dan 1000 dollar. U rekende meteen uit dat de Amazon aandelen maar liefst maal 55,5 gingen. Dat is inderdaad een mooie stijging maar u heeft uw rekenwerk foutief gemaakt. Ieder aandeel van Amazon werd over deze 20 jaar tijd 3 keer gesplitst. Twee keer in twee één keer in drie. Dat betekent dat iedereen die 1 aandeel kocht bij de beursintroductie aan 18 dollar en deze nu nog steeds zou in bezit hebben dat je voor dat ene aandeel nu 12 aandelen zou hebben die elk ongeveer 1000 dollar waard zijn. Dat ene aandeel van $18 dollar zou nu dus ongeveer 11.988 dollar ($18 x 12 x 55,5) waard zijn.
Ongelofelijk maar dat is de kracht van enerzijds gestaag groeien als bedrijf en anderzijds ook van het splitsen van je aandeel (stock split) zodat het gemakkelijker nieuwe beleggers aantrekt.
Beleg veilig!
Mvg, Geert Pelsemaker
________________________________________________________________________________________________________________________________
U wil ook leren hoe veiliger te beleggen? Dat kan…
Klik hier en maak uw keuze uit onze 3 voordelige abonnementen.
Ga meteen aan de slag want een risico-beheersend belegger haalt meer rendement met minder risico!
________________________________________________________________________________________________________________________________