Snelheid … tijdens een formule 1 race is dit uiteraard uitermate belangrijk. Stoffel Vandoorne zal het met mij eens zijn dat een snelle wagen wel degelijk het verschil maakt om al dan niet te kunnen racen voor de podiumplaatsen.
Ook in de wereld van het beleggen is dezer dagen snelheid niet te onderschatten. Beursverrichtingen gebeuren in een fractie van een seconde. De technologische vooruitgang sinds de jaren ’90 van vorige eeuw en vooral sinds de eeuwwisseling maakt dat informatie super snel gedeeld en verwerkt wordt. Qua beleggen leven we zelfs in tijden van ‘high frequency trading’, handelen in nanoseconden zeg maar.
Al snel zou je kunnen denken dat om succesvol en winstgevend te beleggen je dan ook zeer snel moet kunnen handelen. Snel kopen en nog sneller verkopen is absoluut nodig om winsten binnen te rijven, toch? Euh, … ik dacht het niet!
Buy and hold
Om een succesvol belegger te zijn of te worden kan je, net als in de goede oude tijden van weleer, nog steeds gewoon rustig handelen. We hoeven ons als kleine belegger niets aan te trekken van al dat snelheidsgeweld, in tegendeel, op wat langere termijn blijkt niet zelden dat rustig beleggen zonder al te vaak te handelen (= kostenbesparend) vaak zeer mooie rendementen oplevert.
Als belegger hoef je dus niet over zo’n supersnelle formule 1 wagen te beschikken. De simpele en oeroude beleggingsmethode ‘buy and hold’ (aandelen kopen en houden) is weliswaar al meermaals dood en begraven verklaard maar tot op heden blijkt deze gemakkelijke en goedkope manier van beleggen springlevend te zijn. De rijkste belegger van de wereld Warren Buffet heeft aan deze methode zijn enorme vermogen te danken.
Mister Buffet gaat hierin zelfs zover dat hij het liefst zijn aandelen voor het leven zou bijhouden. Buy and never sell dus. Ook ik ben voorstander van buy and hold maar wel met een belangrijke voorwaarde: als een aandeel niet meer doet wat ik ervan verwacht en daalt naar mijn minimale verkoopprijs dan worden ze zeer zeker en zonder twijfelen verkocht. Buy, hold and protect (kopen, houden en beschermen) zou je mijn methode kunnen noemen.
Veel (startende) beleggers hebben echter geen geduld. Ze willen snel rijk zijn en gaan daarom zeer vaak handelen. Ze traden liever dan dat ze beleggen. Logisch want niet alleen leven we in snelle (internet)tijden – wat daartoe uitnodigend werkt – maar ook is snel kopen en verkopen veel spannender dan het saaie buy and hold.
Regelmatig zijn er ook beleggers die zich aan day traden gaan wagen (kopen en verkopen van aandelen en afgeleiden op dezelfde dag). Zeer aanlokkelijk die snelle winsten maar de waarheid is echter dat het merendeel van een kale reis en vele centjes lichter terugkomt. Er zijn zeker succesvolle traders en day traders maar allen zullen ze één zaak gemeen hebben: hun focus op veiligheid.
Drive carefully
Nu we bij veiligheid zijn aanbeland kunnen we meteen ook hier vergelijken met Formule 1. Op het circuit van Monza (Italië) ligt de topsnelheid op iets meer dan 350 km per uur. Snelheden van rond en boven 300 km/uur zijn voor formule 1 piloten gewone kost. Ik kan u verzekeren dat dit zeer snel is. Ongelukken zijn dan ook nooit uit te sluiten. Niet zelden crasht een piloot met enorme schade tot gevolg. Toch dient opgemerkt te worden dat door de enorme verbetering van de wagens op gebied van veiligheid bij een zware crash de piloten er zeer vaak met geen of slechts lichte verwondingen vanaf komen. Gelukkig maar want vroeger was dat wel even anders met zelfs doden tot gevolg.
Dus ja, de wagens gaan hard maar daar tegenover staat dat de veiligheid van de wagen en ook de veiligheid op de circuits heel wat verbeterd is. Daarenboven hebben de piloten ook bakken ervaring. Ze weten dus wat ze doen. Oefening baart kunst zal uiteraard ook hier de sleutel zijn.
Het verschil met de meeste beleggers is dat zij vaak niet over voldoende ervaring beschikken terwijl ze wel voluit gaan met hun beleggingen. Daarenboven lassen ze geen of nauwelijks veiligheidsmechanismen in hun manier van beleggen in. De meeste beleggers komen aan de startlijn met een totaal onveilige, gammele wagen waarmee ze wel voluit willen racen en dit doen ze dan nog zonder enige voorbereiding. De vraag is dan niet; gaan ze crashen? Nee, de vraag is; wanneer gaan ze crashen. Hoelang houden ze het vol alvorens hun zuurverdiende centen volledig in rook zijn opgegaan? Het antwoord hierop is dat het meestal zelfs niet zo heel lang duurt alvorens ze het beleggerscircuit moeten verlaten. Sommigen die echt heel zwaar uit de bocht zijn gegaan zullen er zelfs nog jaren lang de gevolgen van dragen.
Dus ja, er valt zeker iets te zeggen voor rustig buy, hold and protect beleggen. Het spaart niet enkel kosten maar het houdt (als je het goed en veilig aanpakt ten minste) in de beleggersrace. En dat is net de bedoeling; niet hier en daar een snel winstje scoren (al mag dat uiteraard ook al eens van de partij zijn – beleggen mag/moet ook wat plezant en spannend blijven) maar kunnen blijven rendement opbouwend beleggen, jaar in jaar uit. Daar zit de kracht van succesvol en veilig beleggen.
Drive full speed
Jazeker,… racen is ook tot het uiterste gaan. Volle gas vooruit, geen schrik hebben.
Racepiloten die én de ervaring hebben én de parcourskennis én beschikken over een super veilige cockpit die gaan zonder schrik op momenten dat het mogelijk is volle gas vooruit. Zo dient ook de belegger te handelen. Altijd vertrekken vanuit een goed en bewezen plan, voorzien van allerlei veiligheidsmechanismen (stop loss, opties ter bescherming, de juiste positiegrootte innemen, weten in wat je belegt, enz.). Als al die zaken goed zitten, als de racebaan zonder bochten is, dan is het tijd om volle gas te gaan. Op zulke momenten mag ‘the need for speed’ ingevuld worden. Als belegger vertaald zich dat dan in aandelen durven kopen en durven bijkopen. Als alles goed zit moet je het gaspedaal induwen en je cashpositie verlagen en meer aandelen inkopen.
!Opgelet: wel steeds blijven focussen op je veiligheidsmechanismen want ook op de beurs komt die volgende gevaarlijke bocht er steeds weer aan. Laat the need for speed (behoefte aan snelheid) nooit omslaan in greed for speed (hebzuchtig naar snelheid).
Zoals steeds …
Race veilig euh, … beleg veilig!
Mvg, Geert
________________________________________________________________________________________________________________________________
Wil u ook veilig beleggen? Dat kan…
Download hier mijn e-book met 23 tips rond veilig beleggen en ontvang tevens ook de gratis beursbrief ‘beurstijd’ in uw mailbox.
________________________________________________________________________________________________________________________________